Nieuw station Amsterdam Zuid
De gemeente Amsterdam, ProRail en NS Stations hebben een overeenkomst ondertekend voor de ontwikkeling en exploitatie van voorzieningen op het nieuwe station Amsterdam Zuid. NS Stations verwerft in totaal 5.400 m2 aan voorzieningen. In 2014 werden al overeenkomsten gesloten tussen partijen waardoor de Minervapassage kan worden verbreed en de nieuwe Brittenpassage kan worden gebouwd. Het station Amsterdam Zuid is met de te verwachten reizigersgroei en het nieuwe aanbod aan voorzieningen straks klaar voor een plek in de top vijf stations in Nederland. Qua voorzieningenaanbod wordt het station vergelijkbaar met Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal.
et nieuwe station Amsterdam Zuid wordt een overzichtelijk station met een gelijkvloerse vrije doorgang tussen het Zuidplein en het Mahlerplein. Alle lessen van de laatste grote stationsverbouwingen zoals Breda, Den Haag Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal zijn verwerkt in het ontwerp. Het ontwerp is gemaakt door ZuidPlus, de combinatie van Fluor, Heijmans en Hochtief, die het nieuwe station gaat bouwen als onderdeel van het project Zuidasdok. De huidige Minervapassage wordt verbreed naar 40 meter en de nieuwe Brittenpassage wordt 15 meter breed. De passages geven toegang tot zowel trein als metro, bewaakte fietsenstallingen, kaartverkoop, winkels en overige stationsvoorzieningen. Aan de buitenzijde van het station tussen de twee passages in, komen overdekte looproutes met voorzieningen die ook de taxi-, bus- en tramreizigers van alle gemakken voorzien. NS Stations draagt hiermee ook bij aan de bouwkundige voorbereiding van een eventueel toekomstig derde perron.
Het nieuwe station groeit substantieel van 1.750 m2 naar 5.400 m2. Daarnaast krijgen alle ruimtes een invulling die past bij de hoogwaardige kwaliteit en internationale allure van het nieuwe station Amsterdam Zuid.
et nieuwe station Amsterdam Zuid wordt een overzichtelijk station met een gelijkvloerse vrije doorgang tussen het Zuidplein en het Mahlerplein. Alle lessen van de laatste grote stationsverbouwingen zoals Breda, Den Haag Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal zijn verwerkt in het ontwerp. Het ontwerp is gemaakt door ZuidPlus, de combinatie van Fluor, Heijmans en Hochtief, die het nieuwe station gaat bouwen als onderdeel van het project Zuidasdok. De huidige Minervapassage wordt verbreed naar 40 meter en de nieuwe Brittenpassage wordt 15 meter breed. De passages geven toegang tot zowel trein als metro, bewaakte fietsenstallingen, kaartverkoop, winkels en overige stationsvoorzieningen. Aan de buitenzijde van het station tussen de twee passages in, komen overdekte looproutes met voorzieningen die ook de taxi-, bus- en tramreizigers van alle gemakken voorzien. NS Stations draagt hiermee ook bij aan de bouwkundige voorbereiding van een eventueel toekomstig derde perron.
Het nieuwe station groeit substantieel van 1.750 m2 naar 5.400 m2. Daarnaast krijgen alle ruimtes een invulling die past bij de hoogwaardige kwaliteit en internationale allure van het nieuwe station Amsterdam Zuid.
Geen opmerkingen: