Zaterdag 26 mei staking streekvervoer in Utrecht, Het Gooi, Groningen, Drenthe en West-Brabant
De stakingen voor een betere cao in het streekvervoer gaan alweer hun vijfde dag in. Op zaterdag 26 mei is de volgende estafettestaking en rijden de chauffeurs niet in de regio’s Utrecht, het Gooi, Groningen, Drenthe en West-Brabant. De chauffeurs plannen hun stakingen in de weekenden om examenkandidaten te ontlasten.
In Utrecht staakt Syntus (Keolis), in Groningen en Drenthe Qbuzz, CTS legt het werk neer in Zuid-west Drenthe, Connexxion rijdt niet in de regio Gooi- en Vechtstreek en Arriva blijft in de remise in West-Brabant.
De werknemers staken onder andere vanwege de grote werkdruk in het streekvervoer. Daarvan zijn niet alleen de chauffeurs de dupe, maar ook de reizigers ondervinden overlast van de veel te strakke diensten en roosters in het streekvervoer. Passagiers hebben daardoor veelvuldig te maken met rituitval en vertragingen. De dienstverlening is door de enorme tijdsdruk verre van optimaal en ook de veiligheid is in het geding. FNV Streekvervoer wil concrete afspraken met de werkgevers maken over de vermindering van de werkdruk en een fatsoenlijke loonsverhoging. 'Staken doe je niet voor de lol', stelt vakbondsbestuurder Paula Verhoef van FNV Streekvervoer. 'Maar in dit geval is er - nog steeds - geen keus.'
Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie: ‘Werkgevers nemen ons na verschillende stakingsdagen nog steeds niet serieus. We praten al jaren over de werkdruk, maar maatregelen blijven uit. We gaan door met acties tot er concrete afspraken liggen over het terugdringen van die werkdruk.’
In Utrecht staakt Syntus (Keolis), in Groningen en Drenthe Qbuzz, CTS legt het werk neer in Zuid-west Drenthe, Connexxion rijdt niet in de regio Gooi- en Vechtstreek en Arriva blijft in de remise in West-Brabant.
De werknemers staken onder andere vanwege de grote werkdruk in het streekvervoer. Daarvan zijn niet alleen de chauffeurs de dupe, maar ook de reizigers ondervinden overlast van de veel te strakke diensten en roosters in het streekvervoer. Passagiers hebben daardoor veelvuldig te maken met rituitval en vertragingen. De dienstverlening is door de enorme tijdsdruk verre van optimaal en ook de veiligheid is in het geding. FNV Streekvervoer wil concrete afspraken met de werkgevers maken over de vermindering van de werkdruk en een fatsoenlijke loonsverhoging. 'Staken doe je niet voor de lol', stelt vakbondsbestuurder Paula Verhoef van FNV Streekvervoer. 'Maar in dit geval is er - nog steeds - geen keus.'
Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie: ‘Werkgevers nemen ons na verschillende stakingsdagen nog steeds niet serieus. We praten al jaren over de werkdruk, maar maatregelen blijven uit. We gaan door met acties tot er concrete afspraken liggen over het terugdringen van die werkdruk.’
Geen opmerkingen: