OV Utrecht verandert vanaf 9 december
Het openbaar vervoer in de stad en de regio Utrecht verandert continu. Steeds meer reizigers maken gebruik van bus en tram. De provincie Utrecht en U-OV haken actief in op de toenemende behoefte aan een goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Daarvoor is een plan gemaakt met voorstellen voor nieuwe dienstregelingen die op 9 december 2018 en 13 juli 2019 ingaan.
De meest opvallende voorstellen in het concept-Vervoerplan 2019 van de provincie Utrecht en U-OV per 9 december zijn:
Lijnen 2, 3 en 28 verhuizen van busstation Jaarbeursplein naar het nieuwe busstation Centrumzijde.
De route van lijn 2 wordt gewijzigd. Tussen de halte Tolsteegbrug en Utrecht Centraal wordt via de Catharijnesingel en het Smakkelaarsveld gereden. Op de Catharijnesingel worden drie voormalige haltes opnieuw in gebruik genomen.
Lijn 11 wordt vanaf station Leidsche Rijn doorgetrokken naar station Vleuten en rijdt vervolgens door naar station Maarssen.
Lijn 35 gaat doorrijden naar station Maarssen.
De route van lijn 122 in Nieuw Loosdrecht wordt gewijzigd. Daardoor vervallen twee weinig gebruikte haltes.
Het gebruik van de nachtlijn 477 naar Bilthoven, Maartensdijk en Hilversum is niet voldoende voor een rendabele exploitatie. Lijn 477 wordt daarom opgeheven.
De nieuwe nachtlijn 428 bedient Vleuten en Maarssenbroek in de nacht van zaterdag op zondag.
We overwegen een pilot met flexibel vervoer op afroep in Houten-Zuid en op het Eiland van Schakwijk. Dit flexibele vervoer vervangt dan de bestaande vaste buslijnen.
Lijn 65 gaat ’s avonds langer doorrijden tussen Utrecht en Het Klooster v.v. De laatste ritten vertrekken om circa 20.15 uur uit Utrecht en om circa 20.45 uur vanaf Het Klooster.
Per 13 juli 2019
De voorgestelde wijzigingen per 13 juli 2019 zijn:
De lijnen 14 en 16 gaan rijden via de Wittevrouwensingel en Voorstraat na de herinrichting van deze straten. Tegelijkertijd wordt de route in Lombok verlegd van de Damstraat / Kanaalstraat-Oost naar de Vleutenseweg / J.P. Coenstraat. In Kanaleneiland worden lijn 14 en 15 ingekort tot halte Struyckenlaan.
De route van lijnen 7 en 55 richting Utrecht Centraal wordt verlegd naar de Nobelstraat.
De meest opvallende voorstellen in het concept-Vervoerplan 2019 van de provincie Utrecht en U-OV per 9 december zijn:
Lijnen 2, 3 en 28 verhuizen van busstation Jaarbeursplein naar het nieuwe busstation Centrumzijde.
De route van lijn 2 wordt gewijzigd. Tussen de halte Tolsteegbrug en Utrecht Centraal wordt via de Catharijnesingel en het Smakkelaarsveld gereden. Op de Catharijnesingel worden drie voormalige haltes opnieuw in gebruik genomen.
Lijn 11 wordt vanaf station Leidsche Rijn doorgetrokken naar station Vleuten en rijdt vervolgens door naar station Maarssen.
Lijn 35 gaat doorrijden naar station Maarssen.
De route van lijn 122 in Nieuw Loosdrecht wordt gewijzigd. Daardoor vervallen twee weinig gebruikte haltes.
Het gebruik van de nachtlijn 477 naar Bilthoven, Maartensdijk en Hilversum is niet voldoende voor een rendabele exploitatie. Lijn 477 wordt daarom opgeheven.
De nieuwe nachtlijn 428 bedient Vleuten en Maarssenbroek in de nacht van zaterdag op zondag.
We overwegen een pilot met flexibel vervoer op afroep in Houten-Zuid en op het Eiland van Schakwijk. Dit flexibele vervoer vervangt dan de bestaande vaste buslijnen.
Lijn 65 gaat ’s avonds langer doorrijden tussen Utrecht en Het Klooster v.v. De laatste ritten vertrekken om circa 20.15 uur uit Utrecht en om circa 20.45 uur vanaf Het Klooster.
Per 13 juli 2019
De voorgestelde wijzigingen per 13 juli 2019 zijn:
De lijnen 14 en 16 gaan rijden via de Wittevrouwensingel en Voorstraat na de herinrichting van deze straten. Tegelijkertijd wordt de route in Lombok verlegd van de Damstraat / Kanaalstraat-Oost naar de Vleutenseweg / J.P. Coenstraat. In Kanaleneiland worden lijn 14 en 15 ingekort tot halte Struyckenlaan.
De route van lijnen 7 en 55 richting Utrecht Centraal wordt verlegd naar de Nobelstraat.
Geen opmerkingen: