Ads Top

Snellere Intercity naar Berlijn

NS wil nieuwe, snelle locomotieven inzetten voor de Intercity naar Berlijn. Deze moeten – in tegenstelling tot de huidige – over het hele traject kunnen rijden en hebben een topsnelheid van 200 kilometer per uur. De tijdrovende locomotiefwissel bij de grens kan dan geschrapt worden. De nieuwe locomotief is belangrijk om de ambitie voor een snelle verbinding tussen Amsterdam en Berlijn te realiseren, een gekoesterde wens van NS. Toch zal de reiziger hier in eerste instantie weinig van merken: Hiervoor moeten we nog veel hobbels nemen, waar Duitse en Nederlandse overheden en spoorbedrijven samen de schouders onder moeten zetten. Dat zal tijd kosten.

De Intercity Berlijn wordt door Deutsche Bahn en NS gezamenlijk geëxploiteerd. Over de daadwerkelijke inzet van de nieuwe locomotieven gaat NS met DB in gesprek over de commerciële, operationele en technische randvoorwaarden. Als de aanbesteding met succes is afgerond, kunnen de locomotieven eind 2019/ begin 2020 het spoor op. Hoewel de reistijd niet direct verkort kan worden, is deze eerste stap voor het versnellen van deze lijn van groot belang.

NS 12 heeft nieuwe energiezuinige Siemens locomotieven op het oog, van het type Vectron. Deze hebben een topsnelheid van 200 km/ uur en rijden nu al in Duitsland en Tsjechië. Ze moeten de huidige 1700 Locs uit de jaren ‘90 vervangen. De locomotieven trekken nu nog Duitse rijtuigen van het type EuroCity. DB is van plan om deze rijtuigen op termijn ook te vervangen.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.