28 augustus rijdt Kamperlijn weer
Na 12 weken waarin Prorail het spoor vernieuwde en gereed maakte voor elektrische treinen, rijden er weer treinen op de lijn tussen Zwolle en Kampen. Maandag de 28ste hervat NS de dienstregeling met de huidige dieseltreinen. In december neemt Keolis Nederland, het huidige Syntus, het stokje over met elektrische treinen.
De vernieuwing van de Kamperlijn, het spoor tussen Zwolle en Kampen, is een gezamenlijk project van de provincie Overijssel, gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail. Om het 13 kilometer lange spoortraject gereed te maken voor elektrische treinen zijn er 200 bovenleidingmasten geplaatst en ondergrondse leidingen aangelegd naar twee nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1500 volt naar de bovenleiding. Ook is het hele spoortraject voorzien van nieuw spoorgrind, bielzen en spoorstaven.
Naast de aanpak van het spoor, zijn de werkzaamheden aan het station Zwolle Stadshagen nog in volle gang. Dit nieuwe station wordt gebouwd ter hoogte van de Belvédèrelaan en krijgt een onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer. Vanaf 10 december 2017 wordt het station in gebruik genomen. Reizigers kunnen dan vanaf Zwolle Stadshagen met de trein naar Kampen of naar Zwolle en vanaf daar verder reizen. Ondanks de extra tussenstop blijft de reistijd met de trein tien minuten, omdat de snelheid op het traject omhoog gaat van 100 naar 140 kilometer per uur. De werkzaamheden aan de onderdoorgang bij het station zijn in het voorjaar van 2018 afgerond.
De werkzaamheden aan station Kampen zijn zo goed als klaar. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de inrichting van het perron. Het perron in Kampen is langer en breder gemaakt en aan de IJsselkant is een voorplein aangelegd en voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en het mooie stadsfront van Hanzestad Kampen.
Op de Kamperlijn rijden straks elektrische treinen. Deze treinen zijn stiller, sneller en schoner dan de huidige dieseltreinen. Daarmee verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Kampen. Ook bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten).
De vernieuwing van de Kamperlijn, het spoor tussen Zwolle en Kampen, is een gezamenlijk project van de provincie Overijssel, gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail. Om het 13 kilometer lange spoortraject gereed te maken voor elektrische treinen zijn er 200 bovenleidingmasten geplaatst en ondergrondse leidingen aangelegd naar twee nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1500 volt naar de bovenleiding. Ook is het hele spoortraject voorzien van nieuw spoorgrind, bielzen en spoorstaven.
Naast de aanpak van het spoor, zijn de werkzaamheden aan het station Zwolle Stadshagen nog in volle gang. Dit nieuwe station wordt gebouwd ter hoogte van de Belvédèrelaan en krijgt een onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer. Vanaf 10 december 2017 wordt het station in gebruik genomen. Reizigers kunnen dan vanaf Zwolle Stadshagen met de trein naar Kampen of naar Zwolle en vanaf daar verder reizen. Ondanks de extra tussenstop blijft de reistijd met de trein tien minuten, omdat de snelheid op het traject omhoog gaat van 100 naar 140 kilometer per uur. De werkzaamheden aan de onderdoorgang bij het station zijn in het voorjaar van 2018 afgerond.
De werkzaamheden aan station Kampen zijn zo goed als klaar. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de inrichting van het perron. Het perron in Kampen is langer en breder gemaakt en aan de IJsselkant is een voorplein aangelegd en voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en het mooie stadsfront van Hanzestad Kampen.
Op de Kamperlijn rijden straks elektrische treinen. Deze treinen zijn stiller, sneller en schoner dan de huidige dieseltreinen. Daarmee verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Kampen. Ook bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten).
Geen opmerkingen: