Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Het eerste halfjaar van 2017 stond bij NS in het teken van een compleet vernieuwde dienstregeling met dagelijks 150 extra treinen. Dit was nodig om de verwachte groei voor de komende jaren mogelijk te maken. Aanvankelijk leidde dit zoals verwacht tot een tijdelijk lagere punctualiteit, die zich in het tweede kwartaal weer herstelde. Het percentage treinreizigers dat op tijd kwam, was het eerste halfjaar van 2017 uiteindelijk 91,4 procent (eerste halfjaar 2016: 91,8). De snelle introductie van nieuwe Sprinters leidde in het tweede kwartaal tot goede resultaten. De klanttevredenheid was met 77,8 procent hoger dan over het eerste halfjaar van 2016.
De omzet voor de groep is met 44 miljoen euro gedaald van 2.573 miljoen over het eerste halfjaar van 2016 naar 2.529 miljoen over het eerste halfjaar 2017. Het aantal reizigers binnen Nederland dat voor de trein kiest, groeit landelijk met ongeveer 2 procent per jaar. De omzet van de Nederlandse reizigers- en stationsactiviteiten steeg licht van 1.471 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2016 naar 1.482 miljoen euro in de eerste helft van 2017, ondanks het feit dat NS afscheid nam van de concessie “Hoekse lijn” en enkele lijnen in Limburg. De groei was met name het gevolg van volumegroei in reizigerskilometers, de tariefsverhoging van gemiddeld 0,4 procent en een positieve omzetontwikkeling van de retail-activiteiten op de stations van NS. Daarnaast was de omzetgroei in Nederland lager dan de stijging van vooral personeels- en overige bedrijfslasten. Dit werd veroorzaakt doordat NS enkele belangrijke investeringen deed in de dienstverlening voor reizigers, met het oog op het realiseren van de uitdagende concessie-afspraken voor 2019. NS investeerde onder meer in extra personeel op de trein als onderdeel van de uitvoering van het veiligheidsakkoord, in de instroom van het nieuwe treintype FLIRT en in het verder verbeteren van de deur-tot-deur-reis voor onze reizigers.
De omzet van onze buitenlandse activiteiten daalde van 993 euro over het eerste halfjaar van 2016 miljoen naar 948 miljoen over het eerste halfjaar van 2017. Deze daling wordt volledig veroorzaakt door de daling van de koers van het Britse pond. Tegen een constante koers van het Britse pond zou de omzetstijging van de buitenlandse activiteiten ongeveer € 40 miljoen hebben bedragen. In Duitsland steeg de omzet met ruim 21 miljoen euro, onder andere door de start van de nieuwe concessie Saale-Thuringen-Sudharz in het najaar van 2016. De resultaten van Abellio waren lager dan vorig jaar als gevolg van lagere resultaten bij ScotRail en het feit dat de Northern Rail-concessie op 1 april 2016 overgedragen is aan de nieuwe vervoerder.
Het onderliggend resultaat uit bedrijfsactiviteiten, het resultaat uit bedrijfsactiviteiten (EBIT) geschoond van bijzondere posten[1], over het eerste halfjaar voor de NS Groep kwam uit op € 44 miljoen ten opzichte van € 85 miljoen in de vergelijkbare periode in 2016. De lagere resultaten uit het Nederlands reizigersbedrijf en Abellio waren hier debet aan.
Door de door ACM opgelegde boete van € 41 miljoen - waartegen NS bezwaar heeft aangetekend – rapporteert de NS Groep een netto verlies van € 14 miljoen over het eerste halfjaar van 2017 vergeleken met een winst van € 69 miljoen over de vergelijkbare periode van 2016.
De omzet voor de groep is met 44 miljoen euro gedaald van 2.573 miljoen over het eerste halfjaar van 2016 naar 2.529 miljoen over het eerste halfjaar 2017. Het aantal reizigers binnen Nederland dat voor de trein kiest, groeit landelijk met ongeveer 2 procent per jaar. De omzet van de Nederlandse reizigers- en stationsactiviteiten steeg licht van 1.471 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2016 naar 1.482 miljoen euro in de eerste helft van 2017, ondanks het feit dat NS afscheid nam van de concessie “Hoekse lijn” en enkele lijnen in Limburg. De groei was met name het gevolg van volumegroei in reizigerskilometers, de tariefsverhoging van gemiddeld 0,4 procent en een positieve omzetontwikkeling van de retail-activiteiten op de stations van NS. Daarnaast was de omzetgroei in Nederland lager dan de stijging van vooral personeels- en overige bedrijfslasten. Dit werd veroorzaakt doordat NS enkele belangrijke investeringen deed in de dienstverlening voor reizigers, met het oog op het realiseren van de uitdagende concessie-afspraken voor 2019. NS investeerde onder meer in extra personeel op de trein als onderdeel van de uitvoering van het veiligheidsakkoord, in de instroom van het nieuwe treintype FLIRT en in het verder verbeteren van de deur-tot-deur-reis voor onze reizigers.
De omzet van onze buitenlandse activiteiten daalde van 993 euro over het eerste halfjaar van 2016 miljoen naar 948 miljoen over het eerste halfjaar van 2017. Deze daling wordt volledig veroorzaakt door de daling van de koers van het Britse pond. Tegen een constante koers van het Britse pond zou de omzetstijging van de buitenlandse activiteiten ongeveer € 40 miljoen hebben bedragen. In Duitsland steeg de omzet met ruim 21 miljoen euro, onder andere door de start van de nieuwe concessie Saale-Thuringen-Sudharz in het najaar van 2016. De resultaten van Abellio waren lager dan vorig jaar als gevolg van lagere resultaten bij ScotRail en het feit dat de Northern Rail-concessie op 1 april 2016 overgedragen is aan de nieuwe vervoerder.
Het onderliggend resultaat uit bedrijfsactiviteiten, het resultaat uit bedrijfsactiviteiten (EBIT) geschoond van bijzondere posten[1], over het eerste halfjaar voor de NS Groep kwam uit op € 44 miljoen ten opzichte van € 85 miljoen in de vergelijkbare periode in 2016. De lagere resultaten uit het Nederlands reizigersbedrijf en Abellio waren hier debet aan.
Door de door ACM opgelegde boete van € 41 miljoen - waartegen NS bezwaar heeft aangetekend – rapporteert de NS Groep een netto verlies van € 14 miljoen over het eerste halfjaar van 2017 vergeleken met een winst van € 69 miljoen over de vergelijkbare periode van 2016.
Geen opmerkingen: