Bouw nieuwe werkplaats gebeurt ‘op een postzegel’
NS bouwt een nieuwe werkplaats bij het onderhoudsbedrijf in Leidschendam. Dit is nodig om vanaf midden 2018 de nieuwe Sprinters van CAF te kunnen onderhouden. Hiervoor is een oude hal gesloopt en komt er een nieuwe 175 meter lange werkplaats voor terug. In het nieuwe gebouw komt ook een magazijn. Inclusief luifel wordt het gebouw 250 meter lang. Er kunnen vanaf volgend jaar als de nieuwbouw klaar is 2000 treinen per jaar nagekeken worden tegen 1700 treinen nu.
Inmiddels zijn de funderingspalen geboord. Het is bouwen op een postzegel, legt projectleider Eddy Schakelaar uit. “Er is eigenlijk geen ruimte om de bouwplaats heen. De andere hallen van de werkplaats moeten open blijven omdat treinen onderhouden moeten worden. Ook de sporen direct naast de nieuwe hal zijn nog in gebruik.” Er is een spoor verwijderd om ruimte te maken voor een bouwweg, zodat materialen en machines kunnen worden aangevoerd.
Om zo min mogelijk ruimte nodig te hebben wordt op een speciale manier gebouwd. “We bouwen de hal in moten. Eerst storten we de vloer van een deel van de nieuwe hal, als dat klaar is storten we de vloer van een tweede gedeelte terwijl we op de plek waar de vloer al ligt met het bouwen van de hal beginnen. Zo bouwen we voort tot de hal af is, in een soort legoblokjesstructuur.”
“Voor de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) is een nieuwe werkplaats nodig omdat de technische systemen niet meer onder de trein zitten, zoals bij andere treinen,” aldus Eddy. “Dit is voor groot deel bovenop de trein geplaatst, waardoor het onderhoud daar ook moet plaatsvinden. Reden hiervoor is de gelijkvloerse instap van de trein. Hierdoor is de trein beter toegankelijk, maar is er onder de trein geen ruimte voor installaties. ” Vandaar dat de nieuwe hal hoger is en er werkbordessen worden gemaakt zodat werken op hoogte op een veilige en efficiënte manier gaat kan gebeuren.
Dit is niet de eerste aanpassing aan het onderhoudsbedrijf dat sinds 1908 bestaat, maar door deze verbouwing, die tweede kwartaal 2018 voltooid is, kan het onderhoudsbedrijf de toekomst in.
Inmiddels zijn de funderingspalen geboord. Het is bouwen op een postzegel, legt projectleider Eddy Schakelaar uit. “Er is eigenlijk geen ruimte om de bouwplaats heen. De andere hallen van de werkplaats moeten open blijven omdat treinen onderhouden moeten worden. Ook de sporen direct naast de nieuwe hal zijn nog in gebruik.” Er is een spoor verwijderd om ruimte te maken voor een bouwweg, zodat materialen en machines kunnen worden aangevoerd.
Om zo min mogelijk ruimte nodig te hebben wordt op een speciale manier gebouwd. “We bouwen de hal in moten. Eerst storten we de vloer van een deel van de nieuwe hal, als dat klaar is storten we de vloer van een tweede gedeelte terwijl we op de plek waar de vloer al ligt met het bouwen van de hal beginnen. Zo bouwen we voort tot de hal af is, in een soort legoblokjesstructuur.”
“Voor de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) is een nieuwe werkplaats nodig omdat de technische systemen niet meer onder de trein zitten, zoals bij andere treinen,” aldus Eddy. “Dit is voor groot deel bovenop de trein geplaatst, waardoor het onderhoud daar ook moet plaatsvinden. Reden hiervoor is de gelijkvloerse instap van de trein. Hierdoor is de trein beter toegankelijk, maar is er onder de trein geen ruimte voor installaties. ” Vandaar dat de nieuwe hal hoger is en er werkbordessen worden gemaakt zodat werken op hoogte op een veilige en efficiënte manier gaat kan gebeuren.
Dit is niet de eerste aanpassing aan het onderhoudsbedrijf dat sinds 1908 bestaat, maar door deze verbouwing, die tweede kwartaal 2018 voltooid is, kan het onderhoudsbedrijf de toekomst in.
Geen opmerkingen: