Kritiek op afschaffen sterabonnement regio Oost
Vier ROCOV's in regio Oost, waar Rover ook in vertegenwoordigd is, hebben gezamenlijk geadviseerd op de nieuwe tarieven in de regio. Hoewel de ROCOV's deels positief zijn over de nieuwe reisproducten, zijn zij ronduit negatief over de hogere kilometertarieven en het afschaffen van het sterabonnement.
Vervoerbedrijven hebben begin deze maand in Overijssel kilometertarieven verhoogd en een aantal nieuwe vormen van abonnementen en kortingsproducten voor bus en trein geïntroduceerd. Rover-afdeling West-Overijssel heeft de nieuwe producten op een rij gezet. Een doel van de nieuwe tarieven is betere inzichtelijkheid en samenhang voor de reiziger, waarmee het bovendien eenvoudiger moet worden om concessiegrenzen te passeren – een wens die reizigers al langere tijd koesteren.
Een aantal nieuwe producten kan zeker toegevoegde waarde hebben voor de reiziger. Het sterabonnement, waarmee reizigers juist moeiteloos over de concessiegrens konden reizen, wordt echter vervangen door losse abonnementen die per concessie geldig zijn. “Een desintegratie die volstrekt ingaat tegen de gedachte dat het Tarievenhuis Oost zorgt voor integraal geldige producten waarmee reizigers geen last meer hebben van concessiegrenzen binnen de regio Oost”, staat in een kritisch ROCOV-advies te lezen. “Hier staat het gemak van de vervoerders voorop en niet een optimaal aanbod vanuit de behoeften van de reizigers.”
Vervoerbedrijven hebben begin deze maand in Overijssel kilometertarieven verhoogd en een aantal nieuwe vormen van abonnementen en kortingsproducten voor bus en trein geïntroduceerd. Rover-afdeling West-Overijssel heeft de nieuwe producten op een rij gezet. Een doel van de nieuwe tarieven is betere inzichtelijkheid en samenhang voor de reiziger, waarmee het bovendien eenvoudiger moet worden om concessiegrenzen te passeren – een wens die reizigers al langere tijd koesteren.
Een aantal nieuwe producten kan zeker toegevoegde waarde hebben voor de reiziger. Het sterabonnement, waarmee reizigers juist moeiteloos over de concessiegrens konden reizen, wordt echter vervangen door losse abonnementen die per concessie geldig zijn. “Een desintegratie die volstrekt ingaat tegen de gedachte dat het Tarievenhuis Oost zorgt voor integraal geldige producten waarmee reizigers geen last meer hebben van concessiegrenzen binnen de regio Oost”, staat in een kritisch ROCOV-advies te lezen. “Hier staat het gemak van de vervoerders voorop en niet een optimaal aanbod vanuit de behoeften van de reizigers.”
Geen opmerkingen: