Ads Top

NS: 35 miljoen reizigers in september, 200 extra rijtuigen

NS bereidt zich voor op de drukste maand van het jaar. Nederland komt terug van vakantie en gaat weer naar studie of werk. NS verwacht in september meer dan 35 miljoen reizigers te vervoeren. Vorig jaar vestigde NS in deze maand een record met 33,3 miljoen reizigers. De reizigersgroei wordt veroorzaakt door de groeiende economie en de dalende werkloosheid.

Door de aanschaf van treinen en slimmer onderhoud heeft NS nu 200 meer rijtuigen beschikbaar dan in september vorig jaar, in totaal: 2.750 rijtuigen. Deze gebruiken we om de treinen op een aantal drukke trajecten te verlengen en zo het groeiende aantal reizigers te vervoeren. Ook wil NS reizigers verleiden om de hyperspits tussen 7.30 uur en 8.30 uur te mijden. Daarvoor start een proef met korting in de schaduwspits. Toch wordt het in de spits opnieuw druk op het spoor, wat hinder op kan leveren voor reizigers.

Roger van Boxtel: “Onze mensen werken hard om overlast van drukte tegen te gaan. Samen met Prorail zorgen we dat er meer treinen kunnen rijden, maar ondanks vele maatregelen, zal het voor reizigers na de vakantie weer druk worden. In het drukke Nederland hoort staan in de spits erbij, net zoals de files op de weg. En toch: we investeren voor 2,5 miljard in treinen. We gaan straks naar een punt dat Nederland niet genoeg spoor heeft voor al deze treinen. Daarom pleiten we er samen met andere vervoerders en partijen als de ANWB en Rai voor om meer te investeren in infrastructuur.”

NS heeft in totaal 2.750 rijtuigen op het spoor, 200 meer dan vorig jaar. Dit komt door slimmer onderhoud, de terugkeer van treinen na langdurig onderhoud en door de 58 met spoed bestelde nieuwe sprinters. De laatste hiervan komen in september op het spoor, waarmee de hele vloot op het spoor is.

Vanaf 6 september test NS elke woensdag op het drukke traject Amsterdam – Utrecht - Eindhoven de tienminutentrein, een precieze operatie waarmee tussen deze steden elke tien minuten een intercity rijdt. NS kan hier dan 15 procent meer reizigers vervoeren. Voordeel: minder lang wachten en vaker een zitplaats. Vanaf de december gaat deze tienminutentrein elke dag rijden.

Met de toename van het aantal beschikbare rijtuigen, kan NS op diverse trajecten treinen verlengen. Dat doen we onder mee tussen Amsterdam –Utrecht, Utrecht – Rotterdam, Apeldoorn – Utrecht Centraal, Almere – Utrecht Centraal en Nijmegen-Den Bosch. Toch kunnen we niet overal de treinen verlengen, bijvoorbeeld omdat perrons daarvoor te kort zijn, of omdat dat niet in de dienstregeling past. Daarom zal er in de spits hinder blijven vanwege drukke treinen en dan met name tussen 7.30 en 8.30 uur.


Reizigers die buiten de spits reizen kunnen straks op twee extra trajecten punten sparen. Vanaf september is het spaarprogramma MyOV ook geldig op de trajecten Zwolle – Groningen en Amsterdam – Rotterdam – Breda (Hogesnelheidslijn). Nu al kunnen reizigers die de spits mijden punten sparen op alle trajecten van en naar Utrecht Centraal. Reis je hier buiten de spits, dan spaar je punten die je kunt inwisselen voor een cadeau: van gevulde koek met koffie tot bioscoopkaartjes of spoordeelwinkeluitjes.


NS test dit najaar of het verruimen van de korting helpt bij het beter spreiden van de spits. Door het grote aantal reizigers in de hyperspits, is het vooral tussen 7.30 en 8.30 erg druk in de trein. In september, oktober en november kunnen reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement aan de randen van de spits met 40% korting reizen. Hiermee wordt het voor reizigers interessant om een trein eerder of later te nemen en de drukke hyperspits te mijden. Nu nog geldt de 40% korting alleen in de daluren: vóór 6.30 uur en na 9.00 uur. Tijdens de test is deze korting ook geldig in de randen van de spits. Dat is tussen 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9.00. Ook kunnen deze abonnementhouders tussen 11.00 en 15.00 uur met 60% korting reizen. Het gaat om ongeveer 21.000 reizigers.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.