Rover-Amsterdam waarschuwt voor overvol OV
De reizigersgroei binnen het Amsterdamse openbaar vervoer kan GVB met het huidige materieel nauwelijks opvangen. Daarvoor waarschuwt Rover-afdeling Amsterdam op de eigen website. Al eerder stuurde de Reizigers Advies Raad (RAR) een brandbrief aan de Vervoerregio Amsterdam over het tekort aan materieel.
Amsterdam kent geen daluren, stelt Rover-Amsterdam. Metro 51 is meestal al volgeladen bij het startstation Amsterdam CS, metro 50 is vanaf station Sloterdijk ook al meteen gevuld met passagiers en de trams rijdend in de binnenring van Amsterdam puilen flink uit. Doordat het GVB structureel materieeltekort heeft, is het lastig om aan de reizigersvraag te kunnen voldoen en de juiste kwaliteit en comfort te bieden.
“Jammer genoeg zijn ook hier oude schoenen eerst weggegooid voordat er nieuwe komen”, ziet Rover-Amsterdam. Van 13 oudere trams werd afscheid genomen terwijl deze volgens de RAR nog inzetbaar waren. Er zijn nieuwe trams besteld, maar voorlopig rijden deze nog niet. Een (reserve) aanschaf van 5 extra metrostellen binnen de bestelling van de laatste serie nieuwe metrovoertuigen is door de vervoersregio Amsterdam afgewezen. Nu de reizigersgroei groter is dan verwacht, worden ook de noodzakelijk reservetrams voor calamiteiten regelmatig ingezet. Dit betekent weer problemen en extra kosten bij het invullen van het onderhoudsschema.
Bij het starten van de nieuwe Noord-Zuid lijn wordt een groot materieeltekort verwacht. Het GVB heeft als tussenoplossing het verwijderen van een aantal zitplaatsen in trams en metro, Rover-Amsterdam verwacht dat deze “oplossing” voor slechts korte duur voldoende zal zijn. Tenslotte wordt er door Amsterdam volop ingezet op de bouw van nieuwe woningen en het terugdringen van autoverkeer.
Amsterdam kent geen daluren, stelt Rover-Amsterdam. Metro 51 is meestal al volgeladen bij het startstation Amsterdam CS, metro 50 is vanaf station Sloterdijk ook al meteen gevuld met passagiers en de trams rijdend in de binnenring van Amsterdam puilen flink uit. Doordat het GVB structureel materieeltekort heeft, is het lastig om aan de reizigersvraag te kunnen voldoen en de juiste kwaliteit en comfort te bieden.
“Jammer genoeg zijn ook hier oude schoenen eerst weggegooid voordat er nieuwe komen”, ziet Rover-Amsterdam. Van 13 oudere trams werd afscheid genomen terwijl deze volgens de RAR nog inzetbaar waren. Er zijn nieuwe trams besteld, maar voorlopig rijden deze nog niet. Een (reserve) aanschaf van 5 extra metrostellen binnen de bestelling van de laatste serie nieuwe metrovoertuigen is door de vervoersregio Amsterdam afgewezen. Nu de reizigersgroei groter is dan verwacht, worden ook de noodzakelijk reservetrams voor calamiteiten regelmatig ingezet. Dit betekent weer problemen en extra kosten bij het invullen van het onderhoudsschema.
Bij het starten van de nieuwe Noord-Zuid lijn wordt een groot materieeltekort verwacht. Het GVB heeft als tussenoplossing het verwijderen van een aantal zitplaatsen in trams en metro, Rover-Amsterdam verwacht dat deze “oplossing” voor slechts korte duur voldoende zal zijn. Tenslotte wordt er door Amsterdam volop ingezet op de bouw van nieuwe woningen en het terugdringen van autoverkeer.
Geen opmerkingen: