Brabant krijgt grootste elektrische busvloot van Europa
Het openbaar vervoer in Eindhoven en Helmond wordt vanaf 11 december uitgevoerd door 43 volledig elektrische stadsbussen. Daarmee krijgt de regio de grootste emissievrije busvloot in Nederland en Europa.
Het is de eerste concessie in het Europese openbaar vervoer waarbij zoveel elektrische bussen worden ingezet. In Londen rijden bijvoorbeeld 51 elektrische bussen, maar dat zijn standaardbussen. De extra lange gelede bussen in Brabant kunnen meer passagiers vervoeren.
De bussen van Connexxion-dochter Hermes, onderdeel van de internationale Transdev Groep, gaan rijden onder de nieuwe naam Bravo, de overkoepelende naam waaronder al het openbaar vervoer in de provincie Noord-Brabant vanaf 11 december valt.
Een van de grootste problemen die Hermes moest oplossen is de beperkte actieradius van elektrische bussen. Die rijden gemiddeld 60 tot 80 kilometer op een volle accu. Het bedrijf tackelt dat probleem door een combinatie van supersnelle laadtechniek en een innovatief roulatiesysteem.
Bussen die overdag leeg raken, kunnen binnen een half uur opgeladen worden. De busterminal in Eindhoven is daarvoor omgebouwd van een diesel- tot een elektrische garage met 43 oplaadpunten, waar de bussen via een pantograaf op het dak - vooral bekend van trams en trolleybussen - contact maken met de lader. Dit systeem is niet eerder op deze schaal toegepast in Nederland.
Daarnaast houdt Hermes dagelijks enkele elektrische bussen achter de hand om in te zetten als een bus voortijdig leeg is. Verder worden chauffeurs voortaan naar de opgeladen bus gebracht, in plaats van halverwege de route te wisselen. 's Nachts worden alle bussen in de terminal volledig opgeladen.
De elektrische bussen worden ingezet in het stadsvervoer, omdat de afstanden in de steden relatief kort zijn en de luchtvervuiling daar het grootst is. Voor het streekvervoer zet Hermes schone dieselbussen in. Ook wil het vervoersbedrijf als eerste met waterstofbussen gaan rijden, waarvoor het een eigen tankstation heeft in Helmond.
De nieuwe elektrische bussen worden vrijdag 9 december gepresenteerd in de Cacaofabriek in Helmond. Met deze stap wil Transdev voorop lopen in de transitie naar emissievrij openbaar vervoer in 2025, dat de vervoersbedrijven in het Energieakkoord met de Nederlandse regering hebben afgesproken.
,,We zijn de eerste in Nederland en in Europa die met zoveel elektrische bussen gaan rijden. Dit is een belangrijke stap op weg naar duurzaam busvervoer en geeft een doorkijkje naar het openbaar vervoer van de toekomst," zegt CEO Bart Schmeink van Transdev Nederland.
Nu al is er veel internationale belangstelling voor deze vorm van elektrisch openbaar vervoer. Om de opgedane kennis te delen heeft Transdev in samenwerking met verschillende partijen zoals TNO het E-bus Living Lab opgericht. Tijdens een internationaal congres in Parijs in 2017 worden de resultaten uit Eindhoven en Helmond met de rest van de wereld gedeeld.
Het is de eerste concessie in het Europese openbaar vervoer waarbij zoveel elektrische bussen worden ingezet. In Londen rijden bijvoorbeeld 51 elektrische bussen, maar dat zijn standaardbussen. De extra lange gelede bussen in Brabant kunnen meer passagiers vervoeren.
De bussen van Connexxion-dochter Hermes, onderdeel van de internationale Transdev Groep, gaan rijden onder de nieuwe naam Bravo, de overkoepelende naam waaronder al het openbaar vervoer in de provincie Noord-Brabant vanaf 11 december valt.
Een van de grootste problemen die Hermes moest oplossen is de beperkte actieradius van elektrische bussen. Die rijden gemiddeld 60 tot 80 kilometer op een volle accu. Het bedrijf tackelt dat probleem door een combinatie van supersnelle laadtechniek en een innovatief roulatiesysteem.
Bussen die overdag leeg raken, kunnen binnen een half uur opgeladen worden. De busterminal in Eindhoven is daarvoor omgebouwd van een diesel- tot een elektrische garage met 43 oplaadpunten, waar de bussen via een pantograaf op het dak - vooral bekend van trams en trolleybussen - contact maken met de lader. Dit systeem is niet eerder op deze schaal toegepast in Nederland.
Daarnaast houdt Hermes dagelijks enkele elektrische bussen achter de hand om in te zetten als een bus voortijdig leeg is. Verder worden chauffeurs voortaan naar de opgeladen bus gebracht, in plaats van halverwege de route te wisselen. 's Nachts worden alle bussen in de terminal volledig opgeladen.
De elektrische bussen worden ingezet in het stadsvervoer, omdat de afstanden in de steden relatief kort zijn en de luchtvervuiling daar het grootst is. Voor het streekvervoer zet Hermes schone dieselbussen in. Ook wil het vervoersbedrijf als eerste met waterstofbussen gaan rijden, waarvoor het een eigen tankstation heeft in Helmond.
De nieuwe elektrische bussen worden vrijdag 9 december gepresenteerd in de Cacaofabriek in Helmond. Met deze stap wil Transdev voorop lopen in de transitie naar emissievrij openbaar vervoer in 2025, dat de vervoersbedrijven in het Energieakkoord met de Nederlandse regering hebben afgesproken.
,,We zijn de eerste in Nederland en in Europa die met zoveel elektrische bussen gaan rijden. Dit is een belangrijke stap op weg naar duurzaam busvervoer en geeft een doorkijkje naar het openbaar vervoer van de toekomst," zegt CEO Bart Schmeink van Transdev Nederland.
Nu al is er veel internationale belangstelling voor deze vorm van elektrisch openbaar vervoer. Om de opgedane kennis te delen heeft Transdev in samenwerking met verschillende partijen zoals TNO het E-bus Living Lab opgericht. Tijdens een internationaal congres in Parijs in 2017 worden de resultaten uit Eindhoven en Helmond met de rest van de wereld gedeeld.
Geen opmerkingen: