Grootste emissievrije busvloot rijdt in Brabant
De bussen van Connexxion-dochter gaan rijden onder de nieuwe naam Bravo, de overkoepelende naam waaronder al het openbaar vervoer in de provincie Noord-Brabant vanaf 11 december valt.
Deze elektrische bussenvloot stelde de vervoerder wel voor een behoorlijke uitdaging. Elektrische bussen hebben nu nog een beperkte actieradius. Die rijden gemiddeld 60 tot 80 kilometer op een volle accu. Door de ontwikkeling van een supersnelle laadtechniek en een innovatief roulatiesysteem kunnen de stadslijnen in Eindhoven en Helmond toch geheel elektrisch worden gereden zonder dat de reiziger daar last van ondervindt.
Bussen die overdag leeg raken, kunnen binnen een half uur opgeladen worden. De busterminal in Eindhoven is daarvoor omgebouwd van een diesel- tot een elektrische garage met 43 oplaadpunten, waar de bussen via een pantograaf op het dak - vooral bekend van trams en trolleybussen - contact maken met de lader. Dit systeem is niet eerder op deze schaal toegepast in Nederland. Daarnaast houdt de vervoerder dagelijks enkele elektrische bussen achter de hand om in te zetten als een bus voortijdig leeg is. 's Nachts worden alle bussen in de terminal volledig opgeladen.
Deze elektrische bussenvloot stelde de vervoerder wel voor een behoorlijke uitdaging. Elektrische bussen hebben nu nog een beperkte actieradius. Die rijden gemiddeld 60 tot 80 kilometer op een volle accu. Door de ontwikkeling van een supersnelle laadtechniek en een innovatief roulatiesysteem kunnen de stadslijnen in Eindhoven en Helmond toch geheel elektrisch worden gereden zonder dat de reiziger daar last van ondervindt.
Bussen die overdag leeg raken, kunnen binnen een half uur opgeladen worden. De busterminal in Eindhoven is daarvoor omgebouwd van een diesel- tot een elektrische garage met 43 oplaadpunten, waar de bussen via een pantograaf op het dak - vooral bekend van trams en trolleybussen - contact maken met de lader. Dit systeem is niet eerder op deze schaal toegepast in Nederland. Daarnaast houdt de vervoerder dagelijks enkele elektrische bussen achter de hand om in te zetten als een bus voortijdig leeg is. 's Nachts worden alle bussen in de terminal volledig opgeladen.
Geen opmerkingen: