Tramremise in Nieuwegein breidt uit
Begin 2017 start de provincie Utrecht met de uitbreiding van het spoor op de remise in Nieuwegein. De trams die op de toekomstige Uithoflijn gaan rijden, krijgen daar hun thuisbasis. Als medio 2018 ook de nieuwe werkplaats en het kantoor zijn gerealiseerd, is de tramremise Nieuwegein volledig gemoderniseerd. Vanaf 2020 ontvangt de provincie op de remise nog meer nieuwe trams die ook in Nieuwegein en IJsselstein gaan rijden.
Op 21 december tekenden de provincie Utrecht en Strukton Rail het contract voor de aanleg van het nieuwe spoor op de remise. Strukton Rail neemt de bouw van de volledige railinfrastructuur voor zijn rekening. In het contract zit ook de aanleg van kabels en leidingen, de realisatie van het laad- en los spoor en de inrichting van het terrein voor de stalling van de nieuwe tramvloot. Tijdens de werkzaamheden blijft de remise in gebruik. Strukton Rail richt de werkzaamheden zodanig in dat de onderhoudswerkzaamheden aan de trams ongehinderd doorgang kunnen blijven vinden.
Ruim 30 jaar geleden is in Nieuwegein voor de stalling en het onderhoud van trams de remise gebouwd. Met de komst van de Uithoflijn komen er extra trams van een nieuw type. De huidige remise is niet geschikt om deze lage vloer trams te beheren en te onderhouden. De remise moet daarom grondig worden aangepast en uitgebreid.
Op het remiseterrein bouwt Strukton Rail een groot rangeerterrein dat geschikt is voor de stalling van in totaal 39 trams. Daarmee komt er op dit terrein ruimte voor stalling beschikbaar van 13 nieuwe trams die de komende jaren worden gebouwd in Spanje door leverancier CAF. Bij P+R Uithof komt bovendien een stalling voor nog eens 16 nieuwe trams. Om al deze trams voor de toekomstige Uithoflijn op tijd te ontvangen, is de planning erop gericht het rangeerterrein op de remise in de zomer van 2017 gereed te hebben.
Voor het in bedrijf stellen van de nieuwe remise wordt ook een werkplaats gebouwd dat is voorzien van bijpassende werk- en onderhoudssystemen met daaraan vast een kantoor voor de beheerder provincie Utrecht en vervoerder U-OV. In dit nieuwe kantoor komt ook de verkeersleiding. De aanbesteding van dit werk is momenteel in de afrondende fase. Vooruitlopend en aansluitend op de komst van de nieuwe werkplaats verzorgt Strukton Rail de aanleg van wegen op de remise, de parkeerplaatsen, de verhardingen voor het laden, lossen en opslag, de verlichting en de beplanting van het terrein.
Vanuit de Struktonbrede visie op integraliteit bestaat het projectteam uit medewerkers van Strukton Rail, Strukton Milieutechniek, Strukton Civiel Projecten en Antea Group. Als partner voor terreininrichting is gekozen voor Van Gelder.
Op 21 december tekenden de provincie Utrecht en Strukton Rail het contract voor de aanleg van het nieuwe spoor op de remise. Strukton Rail neemt de bouw van de volledige railinfrastructuur voor zijn rekening. In het contract zit ook de aanleg van kabels en leidingen, de realisatie van het laad- en los spoor en de inrichting van het terrein voor de stalling van de nieuwe tramvloot. Tijdens de werkzaamheden blijft de remise in gebruik. Strukton Rail richt de werkzaamheden zodanig in dat de onderhoudswerkzaamheden aan de trams ongehinderd doorgang kunnen blijven vinden.
Ruim 30 jaar geleden is in Nieuwegein voor de stalling en het onderhoud van trams de remise gebouwd. Met de komst van de Uithoflijn komen er extra trams van een nieuw type. De huidige remise is niet geschikt om deze lage vloer trams te beheren en te onderhouden. De remise moet daarom grondig worden aangepast en uitgebreid.
Op het remiseterrein bouwt Strukton Rail een groot rangeerterrein dat geschikt is voor de stalling van in totaal 39 trams. Daarmee komt er op dit terrein ruimte voor stalling beschikbaar van 13 nieuwe trams die de komende jaren worden gebouwd in Spanje door leverancier CAF. Bij P+R Uithof komt bovendien een stalling voor nog eens 16 nieuwe trams. Om al deze trams voor de toekomstige Uithoflijn op tijd te ontvangen, is de planning erop gericht het rangeerterrein op de remise in de zomer van 2017 gereed te hebben.
Voor het in bedrijf stellen van de nieuwe remise wordt ook een werkplaats gebouwd dat is voorzien van bijpassende werk- en onderhoudssystemen met daaraan vast een kantoor voor de beheerder provincie Utrecht en vervoerder U-OV. In dit nieuwe kantoor komt ook de verkeersleiding. De aanbesteding van dit werk is momenteel in de afrondende fase. Vooruitlopend en aansluitend op de komst van de nieuwe werkplaats verzorgt Strukton Rail de aanleg van wegen op de remise, de parkeerplaatsen, de verhardingen voor het laden, lossen en opslag, de verlichting en de beplanting van het terrein.
Vanuit de Struktonbrede visie op integraliteit bestaat het projectteam uit medewerkers van Strukton Rail, Strukton Milieutechniek, Strukton Civiel Projecten en Antea Group. Als partner voor terreininrichting is gekozen voor Van Gelder.
Geen opmerkingen: