Utrecht investeert in regionaal tramsysteem
De provincie Utrecht wil investeringen doen om het regionale tramsysteem te optimaliseren. Zo kunnen reizigers vanaf 2020 zonder overstap gebruik maken van de sneltram tussen Utrecht Science Park/De Uithof, Utrecht Centraal Station, Nieuwegein en IJsselstein. Er komt één doorgaande verbinding over het hele traject.
Om het koppelen van de tramlijnen mogelijk te maken, is het nodig om met dezelfde type trams op het hele traject te rijden. Het college van Gedeputeerde Staten (GS) wil daarom 22 nieuwe trams bestellen. De tramstellen gaan gekoppeld rijden met een totale lengte van 75 meter. En om het regionale tramsysteem te moderniseren, is het nodig dat de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein wordt vernieuwd. Deze werkzaamheden gaan drie maanden duren.
De commissieleden willen weten waarom het voorstel voor deze drie investeringen nu, onder hoge tijdsdruk, op tafel komt. Was niet eerder te voorzien dat er grotere trams noodzakelijk waren? Zorgen de extra investeringskosten van €12 miljoen voor een rendabel tramsysteem? Verder vinden de commissieleden het drie maanden stilleggen van de tramverbinding Nieuwegein/IJsselstein-Utrecht een erg lange periode. Ontstaat hierdoor het gevaar dat reizigers wegblijven nadat de werkzaamheden zijn afgerond? Daarnaast wordt gevraagd of de tramlijn niet doorgetrokken kan worden naar Zeist.
Om het koppelen van de tramlijnen mogelijk te maken, is het nodig om met dezelfde type trams op het hele traject te rijden. Het college van Gedeputeerde Staten (GS) wil daarom 22 nieuwe trams bestellen. De tramstellen gaan gekoppeld rijden met een totale lengte van 75 meter. En om het regionale tramsysteem te moderniseren, is het nodig dat de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein wordt vernieuwd. Deze werkzaamheden gaan drie maanden duren.
De commissieleden willen weten waarom het voorstel voor deze drie investeringen nu, onder hoge tijdsdruk, op tafel komt. Was niet eerder te voorzien dat er grotere trams noodzakelijk waren? Zorgen de extra investeringskosten van €12 miljoen voor een rendabel tramsysteem? Verder vinden de commissieleden het drie maanden stilleggen van de tramverbinding Nieuwegein/IJsselstein-Utrecht een erg lange periode. Ontstaat hierdoor het gevaar dat reizigers wegblijven nadat de werkzaamheden zijn afgerond? Daarnaast wordt gevraagd of de tramlijn niet doorgetrokken kan worden naar Zeist.
Geen opmerkingen: