Gemeente en provincie: geen poortjes op station Zwolle
Burgemeester en Wethouders van Zwolle en Gedeputeerde Staten van Overijssel verzoeken staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu om ProRail en NS opdracht te geven te stoppen met de voorbereidingen voor de poortjes in de nieuwe reizigerstunnel op station Zwolle en met de gemeente in gesprek te gaan. De poortjes vormen een belemmering voor voetgangers die van de ene naar de andere kant van het station willen.
De staatssecretaris zegde begin april na een motie van de Tweede Kamer toe dat de afsluiting van stations met poortjes maatwerk moet zijn en dat de gemeenteraad daarover beslist.
Ook in de Spoorzone Zwolle is de problematiek van de poortjes actueel. ProRail werkt op dit moment in opdracht van het ministerie van IenM aan de verbreding van de reizigerstunnel onder het station.
De ruwbouwwerkzaamheden aan de tunnel zijn inmiddels afgerond en de voorbereidingen voor de afwerking en inrichting zijn in volle gang. De plaatsing van de poortjes in de reizigerstunnel wordt daarbij door NS en ProRail min of meer als een vaststaand gegeven beschouwd, dat voortvloeit uit de opdracht voor de verbreding van de reizigerstunnel. Daarmee wordt volgens de overheden echter geen recht gedaan aan de oproep van de Tweede Kamer om lokaal maatwerk te leveren.
Ze pleiten daarom in hun brief voor een open gesprek met alle betrokkenen en dringen er bij de staatssecretaris op aan de NS en ProRail met klem te vragen te stoppen met de verdere (voorbereidingen voor de) aanleg. Daarmee willen ze voorkomen dat er later kosten moeten worden gemaakt om de poortjes weg te halen of dat alsnog een voetgangerstraverse aan de westkant van het station moet worden aangelegd om tegemoet te komen aan de wens van Provinciale Staten voor een 24-uurs toegankelijke voetgangersverbinding.
De gemeente en provincie gaan samen met het ministerie, NS en ProRail de komende jaren 101 miljoen investeren in het stationsgebied. Deze investering moet leiden tot een goed werkend knooppunt voor alle vormen van vervoer als motor voor de verdere ontwikkeling van de Spoorzone. Voor deze ontwikkeling is het belangrijk de verbinding tussen de stadsdelen aan de noord- en zuidkant van het station te verbeteren.
Bij de besluitvorming over de Spoorzone is het belang van een 24 uur per dag toegankelijke voetgangersverbinding zowel door Provinciale Staten van Overijssel als de Zwolse gemeenteraad onderstreept in een amendement respectievelijk een motie.
De staatssecretaris zegde begin april na een motie van de Tweede Kamer toe dat de afsluiting van stations met poortjes maatwerk moet zijn en dat de gemeenteraad daarover beslist.
Ook in de Spoorzone Zwolle is de problematiek van de poortjes actueel. ProRail werkt op dit moment in opdracht van het ministerie van IenM aan de verbreding van de reizigerstunnel onder het station.
De ruwbouwwerkzaamheden aan de tunnel zijn inmiddels afgerond en de voorbereidingen voor de afwerking en inrichting zijn in volle gang. De plaatsing van de poortjes in de reizigerstunnel wordt daarbij door NS en ProRail min of meer als een vaststaand gegeven beschouwd, dat voortvloeit uit de opdracht voor de verbreding van de reizigerstunnel. Daarmee wordt volgens de overheden echter geen recht gedaan aan de oproep van de Tweede Kamer om lokaal maatwerk te leveren.
Ze pleiten daarom in hun brief voor een open gesprek met alle betrokkenen en dringen er bij de staatssecretaris op aan de NS en ProRail met klem te vragen te stoppen met de verdere (voorbereidingen voor de) aanleg. Daarmee willen ze voorkomen dat er later kosten moeten worden gemaakt om de poortjes weg te halen of dat alsnog een voetgangerstraverse aan de westkant van het station moet worden aangelegd om tegemoet te komen aan de wens van Provinciale Staten voor een 24-uurs toegankelijke voetgangersverbinding.
De gemeente en provincie gaan samen met het ministerie, NS en ProRail de komende jaren 101 miljoen investeren in het stationsgebied. Deze investering moet leiden tot een goed werkend knooppunt voor alle vormen van vervoer als motor voor de verdere ontwikkeling van de Spoorzone. Voor deze ontwikkeling is het belangrijk de verbinding tussen de stadsdelen aan de noord- en zuidkant van het station te verbeteren.
Bij de besluitvorming over de Spoorzone is het belang van een 24 uur per dag toegankelijke voetgangersverbinding zowel door Provinciale Staten van Overijssel als de Zwolse gemeenteraad onderstreept in een amendement respectievelijk een motie.
Geen opmerkingen: